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¿Programas o guarreas? (versión Unix)

En esta entrevista de IBM developerWorks Eric S. Raymond (autor entre otros textos del ya mítico "La Catedral y el Bazar") habla sobre su nuevo testamento para los programadores Unix), una obra en la que no sólo habla de tecnología, sino de la filosofía con la que se abordan los desarrollos. Para muestra un botón: los 15 Mandamientos:
  1. Rule of Modularity: Write simple parts connected by clean interfaces.

  2. Rule of Composition: Design programs to be connected to other programs.

  3. Rule of Clarity: Clarity is better than cleverness.

  4. Rule of Simplicity: Design for simplicity; add complexity only where you must.

  5. Rule of Transparency: Design for visibility to make inspection and debugging easier.

  6. Rule of Robustness: Robustness is the child of transparency and simplicity.

  7. Rule of Least Surprise: In interface design, always do the least surprising thing.

  8. Rule of Repair: When you must fail, fail noisily and as soon as possible.

  9. Rule of Economy: Programmer time is expensive; conserve it in preference to machine time.

  10. Rule of Generation: Avoid hand-hacking; write programs to write programs when you can.

  11. Rule of Representation: Use smart data so program logic can be stupid and robust.

  12. Rule of Separation: Separate policy from mechanism; separate interfaces from engines.

  13. Rule of Optimization: Prototype before polishing. Get it working before you optimize it.

  14. Rule of Diversity: Distrust all claims for “one true way”.

  15. Rule of Extensibility: Design for the future, because it will be here sooner than you think.


Por cierto, y siguiendo con las buenas costumbres a la hora de programar, en la sección BIAP de BlogPocket también disponemos de 10 consejos para hacer programas legibles y comprensibles - eso sí, conviene no creerse demasiado la amable alusión a esta bitácora ;)
2003-03-28 00:08 | Archivado en Programación | 4 Comentario/s | URL permanente

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Comentarios

1
De: Algernon Fecha: 2003-03-28 03:04

Eso me recuerda "Zen and the Art of Programming"...

"The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it can be an aesthetic experience much like composing poetry or music." - Donald Knuth



2
De: rvr Fecha: 2003-03-28 09:29

En una palabra: programa en Python ;)



3
De: rvr Fecha: 2003-03-28 09:29

Quiero decir, en un mandamiento.



4
De: mur0 Fecha: 2003-04-01 22:05

Algernon: ¿Es la programación un arte? Hay tanta polémica al respecto... muchos aseguran que todo está inventado y que no hay ningún proceso creativo en el desarrollo de aplicaciones. Por supuesto, me quedo con Knuth y su "AOP" :)

rvr: Bueno, para mí Python es una maravilla de lenguaje, pero creo que la calidad de los programas radica más en la persona que en el lenguaje de programación ;)



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